Jak efektywnie realizować swoje cele?


Realizacja własnych planów, celów i marzeń wymaga umiejętności dobrego zarządzania czasem. Różne techniki i zasady, stworzone z myślą o optymalnej organizacji naszego dnia, mogą stanowić duże ułatwienie w planowaniu i wyznaczaniu celów. Wszystkim zależy przecież na tym, aby nie poddać się prokrastynacji i bezmyślnemu scrollowaniu mediów społecznościowych, gdy lista zadań do zrobienia i deadline’ów niebezpiecznie się powiększa.

Efektywne zarządzanie czasem może być szczególnie przydatne podczas nauki zdalnej, kiedy granice między pracą i nauką a odpoczynkiem i relaksem zaczynają się zacierać. Jak zatem efektywnie realizować swoje cele prywatne i zawodowe, nie poddać się prokrastynacji i znaleźć czas na odpoczynek?

Na początek wymieńmy, za profesorem Lotharem J. Seiwertem, dziesięć zalet dobrego zarządzania czasem:

  • realizacja zadań mniejszym nakładem wysiłku,
  • lepsza organizacja pracy własnej,
  • mniej chaosu i stresu,
  • większe zadowolenie z pracy,
  • większa motywacja,
  • czas na realizację zadań “wyższego rzędu”,
  • mniejsza presja,
  • mniej błędów podczas realizacji zadań,
  • szybsze osiąganie celów prywatnych oraz zawodowych.

Z łatwością możemy zauważyć, że efektywna organizacja czasu jest umiejętnością, którą warto nabyć. Przyjrzyjmy się zatem kilku technikom, które mogą okazać się pomocne w zarządzaniu czasem oraz w realizacji naszych planów.

  • Metoda SMART – jedna z najpopularniejszych zasad formułowania celów. Ten akronim pomaga nam zdefiniować plany w taki sposób, aby każdy z nich był jasno określony (Specific), mierzalny (Measurable), osiągalny (Achievable), zorientowany na rezultaty (Results-oriented) oraz określony w czasie (Time-bounded). Dzięki tej metodzie nasz plan “zacznę ćwiczyć” będzie brzmiał następująco: “od maja do września cztery razy w tygodniu będę biegać przynajmniej 25 minut, aby poprawić kondycję, ponieważ taką aktywność fizyczną lubię”. Czy tak sformułowany cel nie jest przyjemniejszy w odbiorze i łatwiejszy w realizacji?
  • Zasada TRZOS – kolejny akronim, który wspaniale pomoże nam w realizacji celów, szczególnie tych krótkoterminowych. Wyznaczając plany należy pamiętać, aby terminy zadań spisać (T), ramy czasowe uwzględnić (R), zaplanować rezerwy czasu (Z), ograniczyć inne działania (O) oraz skontrolować rezultaty (S). W ten sposób szybko poukładamy sobie najbliższe deadline’y i zadania do wykonania.
  • Metoda plasterków salami – polega ona na podzieleniu dużego zadania, projektu, celu na mniejsze, łatwiej osiągalne i prostsze kroki. Jest to świetny sposób na pokonanie prokrastynacji i zminimalizowanie stresu, gdy nie wiemy za co zabrać się najpierw. Wykonanie pierwszego, małego kroczku i wejście na pierwszy stopień klatki schodowej nie jest aż tak przytłaczającym i przerażającym zadaniem, jak patrzenie w górę na dwudziestopiętrowy wieżowiec ze świadomością, że musimy jak najszybciej znaleźć się na górze.
  • Technika Pomodoro – również powszechnie znana i lubiana metoda pracy w 25-minutowych interwałach, po których następuje 5 minut przerwy i odpoczynku. Jeżeli na wykonanie naszego zadania potrzebujemy więcej niż cztery 25-minutowe odcinki czasowe, to po tym czwartym należy zrobić sobie dłuższą, około 30-minutową przerwę. Technika Pomodoro jest świetnym sposobem na ćwiczenie koncentracji, gdyż w trakcie jednego 25-minutowego odcinka czasu powinniśmy całkowicie skupić się na konkretnym zadaniu.
  • Macierz Eisenhowera – ta metoda pozwala nam podzielić nasze zadania na ważne i pilne. Jest to świetny sposób na zastanowienie się, które obowiązki wykonać w pierwszej kolejności, którymi zająć się później, które zlecić do wykonania innej osobie, a na które nie tracić czasu i w końcu wyeliminować.
  • Zasada Pareto lub 80/20 – mówi ona o tym, że 20% naszych działań odpowiada za 80% osiąganych rezultatów. Warto więc zastanowić się, co tak naprawdę jest istotą konkretnego zadania i na tym się skupić. Szybko zauważymy, że 80% całego projektu mamy już za sobą.

Oczywiście istnieje jeszcze wiele innych sposobów i metod na efektywne zarządzanie czasem i realizację celów. Kalendarz Google’a lub papierowy, listy To Do, tworzenie tablic inspiracyjnych, które pomagają nam zwizualizować nasze cele, metoda “zjedz tę żabę”, czyli wykonywanie najtrudniejszego i najważniejszego zadania zawsze w pierwszej kolejności, to tylko niektóre z nich. Duży wybór technik zarządzania czasem i realizacji celów z pewnością pomoże nam w szybkim i efektywnym odhaczaniu kolejnych pozycji na naszej liście To Do.

A wy w jaki sposób realizujecie swoje cele i zarządzacie czasem? Może korzystacie z różnych aplikacji, które ułatwiają organizowanie planów i zadań? Podzielcie się swoimi metodami w komentarzu! 🙂

Źródła:

Janecka, K., Jóźwik, M. (2020), „Zarządzanie czasem przez studentów w trakcie nauczania zdalnego.”, Management and Quality – Zarządzanie i jakość, Vol. 2, No 3, s. 13-32.

Nabielec, P. (2017), “Macierz Eisenhowera – ważne i pilne” [online] https://produktywni.pl/blog/macierz-eisenhowera-wazne-i-pilne/ [dostęp 10.12.21]

Tomaszewski, M. (2018), “Zarządzanie Czasem i Zadaniami – 40 Metod, Technik, Zasad i Trików” [online] https://mariusztomaszewski.pl/blog/zarzadzanie-czasem/ [dostęp 10.12.21]

Autor: Anna Tomczak

Create your website with WordPress.com
Rozpocznij
%d blogerów lubi to: